Je hebt besloten dat het tijd is voor een nieuwe stap in je carrière, spannend! Wat bij de eerste gedachtes nog zo ver weg leek, is nu realiteit. Want je gaat op sollicitatiegesprek! En daar zit je dan, in je beste kledij bij een andere organisatie, in spanning afwachtend op hun verhaal… Maar waar ga je nu precies op letten in het gesprek? Ik neem je mee in een aantal tips & tricks: zó meet je de cultuur en sfeer bij jouw potentieel nieuwe werkgever!

Misschien vraag je je af waarom je de sfeer en cultuur binnen een organisatie überhaupt zou moeten meten. Het antwoord is simpel: omdat jij als (assistent) accountant, fiscalist of salarisadministrateur vast wel de volgende situatie herkent. Je wordt enthousiast gemaakt over andere organisaties of accountantskantoren, maar jij vraagt je af: ‘’Wat is daar dan anders dan mijn huidige werkgever? Het gras is vast niet groener aan de overkant.’’ En toch twijfel je. Tijd dus om deze twijfel te bevestigen of weg te halen.

Hoe? Daar ga ik je zo een aantal handvatten voor geven. Laat ik eerst de kanttekening plaatsen dat de inhoud van je (mogelijke) nieuwe werk ontzettend belangrijk is en dat je hier zeker focus op moet leggen in het sollicitatiegesprek. Maar binnen de accountancy liggen deze vaak dicht bij elkaar en onderscheidt een kantoor zich vooral door de werkwijze en de veelgenoemde ‘sfeer en cultuur’. In dat kader word je vooraf vaak overladen door een bulk containerbegrippen als: informele sfeer, korte lijnen, weinig hiërarchie, open deuren-beleid en laagdrempelig, en zo kan ik nog wel even doorgaan… Het belangrijkste is dat jíj het onderscheid ziet en tijdens een gesprek een goed beeld krijgt van de sfeer en cultuur binnen een organisatie. Want alleen dan kan je oordelen of het gras écht groener is.

Het belangrijkste is dat jíj het onderscheid ziet en tijdens een gesprek een goed beeld krijgt van de sfeer en cultuur binnen een organisatie. Want alleen dan kan je oordelen of het gras écht groener is.

7 signalen waar jij de sfeer en cultuur mee kunt meten in een organisatie

Even terug naar de aanleiding, want je zit dus op je paasbest te wachten tot je wordt ontvangen door de HR manager of partner van het kantoor. Enigszins zenuwachtig kijk je wat ongemakkelijk om je heen en je ziet van alles. Maar waar ga je op letten en naar vragen in het gesprek? Niets biedt garanties, maar door goed op wat wellicht ‘onbelangrijke zaken’ lijken, te letten kun jij een betere inschatting maken of deze organisatie bij je past. Genoeg gepraat nu, tijd voor concrete handvatten! Niet alles is te zien en je kunt er dus gerust naar vragen; het zijn geen gekke vragen en jouw nieuwsgierigheid ernaar kan alleen maar gewaardeerd worden.

1. Worden er bedrijfsfeestjes georganiseerd?
Dat jij als professional alleen maar gelukkig wordt van cijfertjes, jaarrekeningen, inboeken, aangiftes of salarisverwerking is natuurlijk een illusie… Veel mensen kunnen een feestje op zijn tijd waarderen en als je omgeven wordt door een leuke club collega’s dan is een bedrijfsfeestje op zijn tijd natuurlijk niet verkeerd. Samen hard werken maar ook samen successen vieren is voor veel mensen belangrijk. Is er een jaarlijkse BBQ bij de partner thuis? Wordt er gedineerd rond de kerstperiode of zijn er andere activiteiten die georganiseerd worden? Het is een signaal van de binding tussen de collega’s, vraag hier dus gerust naar.

2. Zijn er flexibele werktijden?
Het flexibel werken wordt bij iedere organisatie anders geïnterpreteerd en het is nog erg ‘’upcoming’’ en dus zeker niet vanzelfsprekend. Vind jij dit belangrijk? Vraag dan of er een mogelijkheid is om flexibel te werken, en het allerbelangrijkste: wat wordt er binnen de organisatie verstaan onder flexibel werken? Je kunt deze vraag ook op voorhand bij jouw recruiter neerleggen, ikzelf breng het altijd in kaart omdat het gezien kan worden als een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden.

3. Hoe ziet het pand eruit?
Niet geheel onbelangrijk, want het oog wil ook wat. Kom je in een omgeving terecht waar je al rugpijn krijgt door naar de stoelen te kijken of is het pand modern en comfortabel ingericht? Onderschat de waarde van een fijne werkplek niet, maar nog veel belangrijker: ga jij je hier thuis voelen en hecht jij hier waarde aan? Indien je hier niets van kunt zien omdat je beneden in de spreekkamer ontvangen wordt: vraag of je even een rondje mag lopen om een impressie te krijgen. Niets geks, ze laten dit vaak maar al te graag zien.

4. Wordt er gezamenlijk geluncht?
Ben je toevallig rond lunchtijd op gesprek? Kijk eens of er een gezamenlijke lunch klaar staat of vraag wat hierin gebruikelijk is. Als jij altijd gewend bent om een half uurtje samen met je collega’s aan tafel te zitten en je komt in een organisatie waar het gebruikelijk is dat je achter je bureau doorwerkt, is dit misschien niet de ‘’perfect match’’.

5. Is het om 17.00 uur nog druk op kantoor?
Hoogstwaarschijnlijk heb jij als professional in deze sector geen ‘’9 tot 5’’ mentaliteit maar heb je wel behoefte aan een goede werk/privé balans. Die is soms lastig te vinden in de accountancy, doordat er regelmatig wordt overgewerkt. Kom je na werktijd op gesprek? Kijk dan eens hoe druk het nog is op kantoor, als na 17.00 uur 99 procent van de werknemers nog volop in zijn werk zit, wordt dit straks waarschijnlijk ook van jou verwacht.

6. Zijn er extra faciliteiten?
Extra faciliteiten? Het zit ‘m vaak in de kleine dingen, sommige werkgevers faciliteren tegenwoordig steeds meer om de gezondheid en werkplezier voor medewerkers te vergroten. Je kunt hierbij denken aan fruit op het werk, een gefaciliteerde lunch, een sportabonnement of een voetbaltafel in de kantine. Net dat beetje extra wat de werkomgeving extra leuk kan maken.

7. Vrijdagmiddagborrel?
Ik had het al kort over de bedrijfsfeestjes maar hoe zit het met de vrijdagmiddagborrel, ofwel: VRIJMIBO? Vaak is dit geen verplicht nummer maar leeft het in een organisatie: meteen naar huis op vrijdagmiddag of samen de week afsluiten? Dit kan de collegialiteit bevorderen en het is een mooi moment om even laagdrempelig met je collega’s te kunnen praten. Dus vraag ernaar!

Enigszins zenuwachtig kijk je wat ongemakkelijk om je heen en je ziet van alles. Maar waar ga je op letten en naar vragen in het gesprek?

Vraag naar dat wat jíj belangrijk vindt

Je zit nog steeds enigszins ongemakkelijk te wiebelen op je stoel tot je wordt begeleid naar het gesprek. Zenuwen? Dat is niet raar, dat is heel normaal. Dit betekent dat je scherp bent en het beste uit je gesprek wilt halen. Ga het gesprek aan op een manier die bij jou past en het belangrijkste is dat jij de deur uitloopt met een volledig beeld van de organisatie. Dit geldt overigens niet alleen voor de accountancy, maar eigenlijk voor alle vakgebieden. Vind jij bovenstaande zaken belangrijk? Bespreek ze dan! Hecht jij alleen waarde aan de inhoud van je werk? Dan kun je bovenstaande wat meer achterwegen laten. Het uiteindelijk doel is dat jij een gesprek voert waar jij alle nodige informatie uit kan halen, zodat je achteraf voor jezelf de vraag kunt beantwoorden: ‘’Is het gras groener aan de overkant?’’.

Misschien vind je dit ook interessant?

Blog

Weten of sollicitatiegesprek goed ging?

  • Maud
  • 30 augustus 2018
Blog

Secundaire arbeidsvoorwaarden, terecht de eeuwige tweede?

  • Maud
  • 30 augustus 2018